muzyka

Muzyka jako podstawa komentarza odautorskiego

Bazując na poprzednich rozdziałach, wyraźnie da się dostrzec iż muzyka zdolna jest ujawniać swojego rodzaju komentarz emocjonalny obrazom. Kontrapunkt muzyczny może wskazywać na ironię danej sceny, osąd moralny czy podtekst filozoficzny, staje się więc narzędziem reżysera do wskazania istoty, sfery emocji której nieda się zawrzeć w obrazie. Zastosowanie takiego komentarza, może przybierać różne, czasem bardzo odmienne od siebie charaktery - co postaram się ukazać w przykładach wskazanych przez Zofię Lissę, jak również filmów nowszych, współczesnych.

W radzieckim filmie "Los człowieka", obrazom scen selekcji do krematorium w obozie koncentracyjnym towarzyszy groteskowa muzyka szlagierów, komentująca obojętność, nieludzkość strażników obozów, jak również wyrażająca potępienie dla tego czynu.(s.183) We wskazanym poraz któryś już filmie "Pokolenie" - Polak odmawia ściganemu Żydowi schronienia. Widzimy postać Żyda wychodzącego na pustą ulicę, a muzyka towarzysząca oddalaniu się jego postaci wskazuje na tragedię jego dalszych losów. W tej samej scenie, słychać pobożny chór do Matki Boskiej, który działa jak ironia dla zachowania wierzącego - odmawiającego pomocy.

W amerykańskim filmie "Miasto Aniołów" - scenie, w której anioł Seth, chce popełnić samobójstwo aby móc być z dziewczyną w której zakochał się na ziemi, towarzyszy modlitwa "Zdrowaś Mario", podkreślająca swojego rodzaju sakralność tej sceny ale również koniec jego bytu jako anioła - w momencie upadku z budynku na ziemie modlitwa ucicha.

Funkcja komentarza odautorskiego również może przyjmować dwojakie funkcje. Może przynależeć do kadru, związana z nim pełnić rolę komentarza, jak również nie przynależeć do kadru - być skierowana wyłącznie ku widzowi. Bez względu na to pełni jednak tą samą funkcję - komentowanie zdarzeń, zachowań, sytuacji, ujawnianie podtekstów sceny, jednym słowem mówiąc - pomaga widzowi w sposób zgodny z intencją autora, odczuć, zrozumieć czy ocenić ukazane sceny.